לרשותכם גם בפייסבוק

כתובתינו

גלגלי הפלדה 20, הרצליה נווטו אלינו

תוכנית בטיחות אש לדוגמא

אם גם אתם נתקלתם בדרישה להכנת תוכנית בטיחות אש, ואין לכם מושג מה בעצם רוצים מכם, הדף הזה נועד בשבילכם, כאן נסביר מה בדיוק דורשים מאיתנו:

מה צריך להכין בתוכנית בטיחות אש, מי יכול להכין תוכנית בטיחות אש ועוד.

מוזמנים לבקר בדף יועץ בטיחות אש ללמוד עוד על השירות של משרדנו.

אז קודם כל תוכנית בטיחות אש היא נספח שנוסף לגרמושקה ( התוכנית האדריכלית) בשלב הוצאת היתר הבנייה. בכל פרויקט החל מבטיחות אש לבית פרטי ועד לבניינים רבי קומות יש להתייחס לאמצעי כיבוי האש הנדרשים על פי חוק התכנון והבנייה וקבצי התקנות.

    מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

    ּ

    חלק מהפרויקטים דורשים את האישור של רשות הכבאות וההצלה על התוכניות וחלק מהפרויקטים מסתפקים בהצהרה של עורך הבקשה ויועץ בטיחות אש שהתוכנית הוכנה בהתאם לתקנות וחוק התכנון והבנייה ושילבה בתוכנה אלמנטים של כיבוי אש ע"פ החוק.

    התוכנית יכולה להיות עבור בית עסק שזקוק לרישוי עסקים או בניין משרדים שנדרש לתוכנית שתאושר בכבאות עוד בשלב היתר הבנייה.

    בתוכנית בטיחות אש ישנם סימון של כלל האלמנטים שמחייבים ע"פ חוק התכנון והבנייה ובנוסף ע"פ התקנות של רשות הכבאות, כמו לדוגמא, מיקום כניסות ויציאות חירום, מיקום שלטי יציאה זוהרים, מיקומי לחצני חירום מטפי כיבוי ועוד.

    השרטוט של תוכניות הבטיחות נעשה בקנ"מ 1:100 יש להציג את האלמנטים של כיבוי אש על גבי התוכניות בכל קומה וקומה. ישנם מקרים שמפרטים חלק מהאלמנטים גם במפת המדידה שהיא בקנ"מ של 1:250

    ניתן לראות תוכנית בטיחות לדוגמא עם פירוט אלמנטים מהמפת מדידה 1:250

    תוכנית בטיחות אש לדוגמא

     

    דוגמא נוספת לקטע מתוכנית בטיחות עם פירוט אלמנטים בתוכנית קומת קרקע קנ"מ 1:100

    כמו שניתן לראות בתוכניות בטיחות אש, ישנה התייחסות לכל האלמנטים שנוגעים לכיבוי אש , שחרורי עשן, קירות אדומים שמסמנים קירות חסיני אש 120 דקות, תאורת חירום בשטחים הציבוריים ועוד.

    תהליך קבלת האישור מכיבוי אש הוא פשוט אך ארוך ודורש התערבות של יועץ מקצועי אשר מיומן בטיפול בתהליך. ראשית, עוד בשלב התכנון הראשוני והגשת הבקשה להיתר, יועץ בטיחות אש מעביר הנחיות תכנון ראשוניות לאדריכל ולצוות היועצים, אילו אמצעי כיבוי אש יש לשים בלובי הקומתי, גדלים של פתחי מילוט, סוגי שחרור העשן, מרחקי הליכה תקינים ועוד, עמידה ויישום של הנחיות אלו חשוב ביותר בשלבים הראשוניים על מנת שלא יבוצע תכנון כפול עקב הערות כיבוי אש. ההנחיות בין כל בניין ובניין הן שונות , כמובן שבין שני פרויקטים של תמ"א 38/1 יהיו הערות דומות, אך לכל פרויקט ישנם הניואנסים שלו וחשוב לעמוד על ההנחיות כדי לייעל את התכנון ולחסוך זמן כסף ועבודה כפולה בשלבים הבאים.

    השלב הבא של אישור תוכנית בטיחות אש הוא לאחר שיש החלטת ועדה, יש להכין תוכנית כיבוי אש על פי הוראת מכ"ר 532 אשר מפרטת את סימון האלמנטים בצורה אחידה בגוף התוכניות.

    לאחר הכנת תוכנית בטיחות אש יש להגיש את התוכניות למוקד הכבאות במייל ביחד עם פרטי עורך הבקשה היזם, החלטת ועדה למבנה, אופיין רשת מים, הצהרת מהנדס המים של הפרויקט (לא תמיד רק בחלק מהפרויקטים תידרש הצהרה זו הנוגעת לספיקות ולתכנון המתזים) בסוף התוכניות או בקובץ נפרד יש להגיש את סכמת המים לכיבוי אש אשר אחראי על הכנתה יועץ האינסטלציה של הפרויקט.

    השלב הבא בהגשת התוכניות הוא קבלת מס' תיק ושובר אגרה לתשלום אשר יש על היזם לשלם על זמן בדיקת התוכניות. חשוב מאוד לשלם את האגרה לבדיקת תוכנית הכיבוי מכיוון שללא התשלום התיק לא נבדק יותר ולא ניתן לאשרו, בנוסף לאחר זמן מה, האגרה עוברת למחלקת אכיפה ואז מוצמדת למדד וצוברת ריביות.

    לאחר קבלת אגרה ומס' תיק , לרשות הכבאות יש 28 ימי עסקים לבדוק את התיק, לאחר מכן הם צריכים להוציא התנגדות / אין התנגדות לתוכנית בטיחות אש לפרויקט. במידה ויש התנגדות, יש לתקן ולהגיש לבדיקה חוזרת ללא תשלום ( הבדיקה השנייה היא ללא תשלום נוסף , מעל בדיקה אחת חוזרת יחויב היזם באגרה נוספת).

    לאחר שהתוכניות מאושרות על ידי כיבוי אש, שולחים אליהם את תוכניות הכיבוי אש באופן פיזי דרך מכון העתקות לחתימתם. לאחר שהם חותמים מעלים את האישור למערכת רישוי זמין וכמובן מטמיעים את התוכנית בתוכניות האדריכליות.

    במסגרת הכנת תוכנית בטיחות אש אין תוכניות עבודה מכיוון שהתוכניות 1:100 מהוות בעצמן תוכניות עבודה לביצוע בשטח, התוכניות שאושרו על ידי הכבאות להיתר הן היחידות שיש לבצען ללא סטיות, אחרת תהיה בעיה לקבל טופס 4 / אישור אכלוס למבנה אשר ניתן על ידי הכבאות בין היתר לאחר סיור במבנה.

    שאלות ותשובות

    האם לכל סוג של מבנה יש תוכנית בטיחות אש שונה?

    סוג מבנה וכל שטח של מבנה מסווג אחרת מבחינת האלמנטים שיש להכניס בו בתכנון בתחום של כיבוי אש ע"פ מכ"ר 550.
    תוכנית בטיחות אש לבית פרטי הינה מצומצמת יותר מאשר תוכניות לבניין מגורים רב קומות או אצטדיון כדורגל, אשר מן הסתם אמורים להכיל כמות אנשים גדולה יותר וסיכון האש שלהם גבוה יותר.

     

    איך אני יודע אם אני צריך תוכנית בטיחות אש?

    סוג מבנה וכל שטח של מבנה מסווג אחרת מבחינת האלמנטים שיש להכניס בו בתכנון בתחום של כיבוי אש ע"פ מכ"ר 550.
    תוכנית בטיחות אש לבית פרטי הינה מצומצמת יותר מאשר תוכניות לבניין מגורים רב קומות או אצטדיון כדורגל, אשר מן הסתם אמורים להכיל כמות אנשים גדולה יותר וסיכון האש שלהם גבוה יותר.

     

    כמה עולה הכנת תוכנית בטיחות אש ?

    המחיר של תוכנית בטיחות אש תלוי בסוג המבנה והיקף הפרויקט. יכול לנוע בין אלף שקלים לעשרות אלפי שקלים בפרויקטים ענקיים. תתקשרו אל היועץ שאתם רוצים את ההצעה, תשלחו לו תוכניות ותקבלו הצעת מחיר, באוויר אין אפשרות להיות קונקרטיים בהבנת היקף הפרויקט. הכי טוב לדבר בטלפון כדי להבין את הצרכים.

     

    איך ניתן לדעת שיועץ הבטיחות שאני בוחר הוא מספיק טוב?

    ראשית, הדרך הטובה ביותר לדעת היא המלצות ממכרים/ אדריכלים/ יזמים והסיבה לכך היא שהכל תלוי בשלושה פרמטרים, זמינות מקצועיות וניסיון ויחסי אנוש, אם יש את שלוש אלו ליועץ שבחרתם, אתם בידיים טובות. יש המון פרויקטים שמתעכבים חודשים על חודשים עקב בחירת יועצים גרועים והסיבה העיקרית לכך שאלו היועצים שנבחרו לפרויקט היא המחיר הזול שהם נתנו. חסכון של אלף שקלים בייעוץ בטיחות אש לא שווה עיכוב של שלושה חודשים ויותר בפרויקט בפועל או אפילו להגיע לכדי החלפת יועץ בטיחות אש.

     

    למעלה

    בין לקוחותינו

    השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

      ּ