לרשותכם גם בפייסבוק

כתובתינו

גלגלי הפלדה 20, הרצליה נווטו אלינו

סקר סיכונים – לטובת ניהול סיכונים מוצלח

איך מנהלים סיכונים באופן חכם? באילו נתונים אפשר להשתמש על מנת לייעל את הניהול? איזה סוג של סיכונים כדאי להכיר?

ניהול סיכונים הוא אחד התהליכים שמאפיינים בצורה המובהקת ביותר את סביבת העבודה המודרנית לעומת סביבת העבודה המסורתית. אם עד לפני מספר שנים היו יכולים מעסיקים להרשות לעצמם להתפשר על נהלי בטיחות לטובת הפקת רווחים גבוהים יותר, הרי שכיום זה פשוט אסור על פי חוק. מעבר לכך, המודעות של המנהלים לסיכונים הקיימים באתר, במבנה או בסביבת העבודה הרבה יותר גבוהה. מסיבה זו הם מתאמים סקר סיכונים אחת לתקופה מסוימת ומשתמשים בו לשיפור ובקרה.

מהו ניהול סיכונים?

סקר סיכונים חושף רק טפח מהנושא הרחב של ניהול סיכונים כפי שהוא בא לידי ביטוי בעידן המודרני. ראשית, יש לזכור שמטרתו העיקרית של תהליך ניהול סיכונים היא לאתר סיכונים ומפגעים ולהעריך את עוצמת הפגיעה והנזק שהם עלולים לגרום. הנחת המוצא היא שבניגוד למפגעים, הסיכונים הם חלק מסביבת העבודה ולכן אי אפשר להיפטר מהם או לנטרל אותם לחלוטין.

    מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם

    ּ

    כך קובע אופי הסיכון את סוג הניהול

    רק לאחר שמבצעים סקר סיכונים ומעריכים את עוצמת הפגיעה הפוטנציאלית של כל אחד מהם ניתן לנהל אותם. במסגרת ניהול סיכונים אפשר לתעדף את הטיפול בסיכונים מסוימים על פי העוצמה, להגדיר את השיפור ואת ההשקעה הכספית הנדרשים לבקרה ולהפחית את השפעת הסיכונים על השגת יעדי העבודה.

    איך מודדים סיכון?

    אנשי מקצוע בתחום של סקר סיכונים עוברים תהליך ארוך של הסמכה ולומדים כיצד למדוד ולהעריך סיכונים. בין היתר, הם לומדים שכל סיכון נמדד לפי סבירות המימוש שלו. ככל שהסבירות למימוש הסיכון עולה, כך סביר להניח שהוא יתועדף במקום גבוה יותר בסדר הפעולות. כמו כן, עוצמת הפגיעה של הסיכון מחושבת לפי פרמטרים של עלות, ביצועים או זמן. זו הסיבה בגללה סיכונים של בנק לא דומים לסיכונים של מפעל וסיכונים באולמות ייצור תעשייתיים נראים אחרת מאשר סיכונים של קבלנים בעבודות גובה.

    הבדלים בין סוגי סיכונים

    לא רק מנהלים בארגונים ומפעלי תעשייה צריכים להכיר את ההבדלים בין סוגי סיכונים. חשוב לדעת שלצד סיכונים תפעוליים כמו קריסת מערכות מחשב יש גם סיכונים פיננסיים, סיכונים לחיי אדם וסיכונים לציוד, למכונות ולכלי עבודה. הטיפול בסיכונים מבוצע לאחר שמזהים ומאתרים אותם ובעקבות ניתוח מלא ומפורט. כמו כן, יש מקרים שבהם השקעה בהתמודדות עם הסיכון הופכת להיות גדולה יותר מהנזק והפתרון המתבקש הוא לוותר על זה מראש.

    כל הסיכונים בסקר אחד

    הכלי העיקרי שבו יכולים מקבלי החלטות בארגון המודרני להשתמש בשביל לצמצם סיכונים ולהבטיח סביבת עבודה בטוחה יותר הוא סקר סיכונים. הסקר מבוצע על ידי אנשים שמוסמכים לכך ובכפוף לשורה ארוכה של תקנות שקבועות בחוק. באמצעות הסקר ניתן לרכז את כל הסיכונים הרלוונטיים לארגון, למבנה ולסביבת העבודה במסמך אחד מפורט. עם קבלת ממצאי המסמך כל מה שנותר למקבלי ההחלטות לעשות הוא ליישם את המסקנות ולדאוג שהמסר יעבור לעובדים.

    האם סקר סיכונים מוריד אחריות מהמנהלים?

    מנהלים ומקבלי החלטות בארגון לא צריכים לחשוב שעריכת סקר סיכונים מורידה מהם אחריות, אלא להיפך. סקר סיכונים מראה באופן ברור את הסיכונים הקיימים ואת הדרכים להתמודד איתם. עם הגשת הסקר למקבלי ההחלטות בארגון נדרשות פעולות לצמצום הסיכוי להתממשות הסיכון ולעיתים גם עולה הצורך בהשקעה כספית מאסיבית. כל אלו הם בתחומי האחריות של המנהלים, לכן כדאי להם לבחור מלכתחילה חברה מקצועית שתבצע עבורם סקר סיכונים אמין ויסודי.

    למעלה

    בין לקוחותינו

    השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

      ּ